Arlas varumärke skadat

Kris och slöseri, hur går det ihop? Inte alls, om mjölkbönderna tillfrågas. Ställs frågan till Arla däremot får vi ett något förvånande svar. Minst 10 miljoner är inga problem. Att vd:n Henri de Sauvage gått ut i DI och själv stått för byktvätten, får även det ses som rätt förvånande. Skadefria kommer Arla inte gå ur det här. Och vem är egentligen adressaten?

Inget fel på Dagens industri, men att som Arla gjort, gå ut med ett budskap riktat till lantbrukare i en affärstidning känns lite bakvänt. För även om lantbrukare självklart också läser DI, så finns det många andra tidningar eller informationskanaler som vore mer självklara att välja. Eller avser inte informationen ägarna, det vill säga mjölkbönderna? Och precis som det tagits upp på Land lantbruk (2/12) verkar det vara så att de hellre än att bli påkomna med något klandervärt, valt att be om offentlig nåd. Anledningen? Att minimera varumärkets skada.

Fortsättning publicerad i papperstidningen 151211

Share