Bygger ut och bygger om

Himnahallen i Linghem fördubblar försäljningsytan och får mer lättjobbad butik

Annica och Nisse Andersson har drivit butiken sedan 1996 men har inte tappat engagemanget.

LINGHEM (LT)

Under hösten påbörjar Ica Supermarket Himnahallen i Linghem en stor tillbyggnad av butiken som beräknas vara klar till nästa sommar. Större sortiment och synligare varor är två… saker som kunderna kommer märka av när bygget står färdigt.

Nisse och Annica Andersson har drivit Icabutiken i Linghem sedan 1996 och byggt upp den till vad den är idag. Nu känner de att de behöver förbättra lokalen ytterligare och kommer därför starta en stor ombyggnad under hösten.

Man kommer bland annat byta ut undertak, belysning och all kyla, men framförallt kommer man att utöka butiken med nästan 600 kvadratmeter ut mot nuvarande parkeringen. Det kommer att göra butiken mer funktionell och lättarbetad och man kommer att kunna utöka sortimentet ytterligare. Dessutom kommer man att ytterligare följa med i den rådande mattrenden där kunderna efterfrågar lokalt och hållbart.

– Nu när vi bygger ut kommer vi att trycka på att det ska vara svenskt och helst närproducerat. Vi vill kroka arm med producenterna, så nu letar vi med ljus och lykta efter vad som finns i vårat närområde som vi kan lyfta fram, säger Annica.

Redan idag finns en hel del lokalt i butiken, som exempelvis Askebytomater, Kindagurka och Eklunds chark. Och det är något som de flesta kunder tycker det är jättebra, berättar Annica.

Idag har Ica Supermarket Himnahallen ungefär 25 anställda och Nisse och Annica har kunnat trappa ner lite i arbetstid mot hur det var i början. De har dock inga planer på att sluta än på länge, men har redan börjat skola in sonen Emil i rollen som framtida handlare.

Vad är roligast med jobbet?
– Den sociala kontakten och att skapa något, att göra en så attraktiv butik som möjligt, säger Nisse.
– Jag tycker även det är jättekul med personalen. Får man dem att känna sig stolta och glada är det en otrolig belöning, lägger Annica till.

Vad är fördelen respektive nackdelen med att tillhöra en stor kedja som Ica?
– Själva Icaidén är att vi är fria handlare i samverkan. Vår största konkurrent är nästan alltid en annan Icahandlare. Och det är så det måste vara, säger Annica.
– Men man blir pushad och har kollegor som vi har en social kontakt med, jag träffar andra handlare flera gånger i veckan. Vi samarbetar inte men kan ha samma sorts problem som dyker upp i butiken och då kan man hjälpa varandra och säga: jag gjorde så och så. Sen har vi en stark organisation uppifrån också. Skulle man hamna i exempelvis en hyrestvist så kan vi få hjälp med advokater, det är väldigt tryggt att ha med sig, säger Nisse.

– Organisationen är väl uppbyggd. Dels är det en inköpscentral, det är så det började. Vi kör våra egna företag men gör inköpen ihop för att kunna hålla koll på priserna. Ett problem har varit att vissa ser en Icaprodukt och tror att vi konkurrerar ut de små, vilket inte är sant. Meningen med Icaprodukten är att om det står Ica på så ska det hålla samma kvalitet som ett känt varumärke men ligga lite under i pris bara för att kunna påverka att de stora varumärkena inte kan dra iväg för mycket i pris. Men vi tar inte in det istället för Kelloggs eller Heinz utan det ska finnas som ett alternativ. Och det är en stor fördel, inte minst för konsumenten, säger Annica.
– Nackdelen är väl att det är en stor organisation, så vill man göra något tar det lång tid. Vi har en gemensam marknadsföring som vi är med i, men egentligen är vi fria att köpa in varor varifrån vi vill, säger Nisse.
– En nackdel kan också vara att om det blir skriverier om en Icabutik så förknippas alla Icabutiker med det, säger Annica.

Vad har livsmedelsbranschen för utmaningar framöver?
– Det som diskuteras jättemycket är hur vi kommer att klara e-handeln. Det är den stora utmaningen överhuvudtaget för livsmedel, för vår bransch står väl näst på tur. Och där har vi bestämt att vi kanske någon gång kommer att ha e-handel men vi har inte tagit beslut om att ha det nu. Vi kan aldrig bli bäst på ehandel men vi ska ha en bra fysisk butik. Det man kan säga om framtiden är att det kommer att finnas e-handel och att det kommer att finnas fysiska butiker.
– Men vilka fysiska butiker kommer finnas kvar? Om det är en fysisk butik som ser ut som en e-handelsbutik, varför ska kunden då gå dit? Det handlar om att få en matupplevelse, man kommer in och känner… mmm… här blir jag inspirerad. Det ska kännas när man går in i en butik. För oss som bygger en butik för en bra kundupplevelse är det svårt att få till en bra e-handelsbutik, då skulle vi bygga ett stort lager istället. Och så kan ju inte en fysisk butik se ut, så för oss vore inte det lönsamt. Så det är en stor, stor utmaning, säger Annica.

Nisse berättar att kundernas köpmönster har ändrats genom åren, och att det gäller att anpassa sig efter det.
– Förr var det så att man hade en butik man åkte till, nu åker man till massor av butiker. Ena gången åker man till Ica Maxi, en annan gång handlar man här, ibland handlar man i Tannefors och ibland handlar man en liter mjölk på macken. Någon gång kanske man e-handlar. Man är inte lika trogen som man var förr i tiden.

Varför ska man komma och handla i Himnahallen?
– Man blir väldigt trevligt bemött, vi är lyhörda mot kunden och vi ska försöka få en butik som är inspirerande att handla i, säger Nisse och Annica.

Text och bild: TOBIAS PETTERSSON

Share