En salong som tänker på miljön

Susanne Bolgakov öppnar vid Stora torget

Susanne Bolgakov vid disken i sin salong.

VADSTENA (LT)

Efter tre år i Stockholm och 20 i Grästorp längtar Susanne Bolgakov tillbaka till Östergötland. Här hyr hon en lokal med fyra fönster mot Stora torget och hundra kvadratmeter utrymme… och öppnar salong Kova. Hon schamponerar, klipper och vårdar kundernas hår och dessutom marknadsför hon biodynamiskt odlade hårprodukter från Bologna i Italien.

Susanne växer upp på en gård i Sjökumla. I Stockholm arbetar hon som advokatsekreterare hos en byrå på Birger Jarlsgatan. Hon trivs bra men får inte så mycket utlopp för sin kreativitet. Det blir mest att skriva efter mallar. Att bli hårfrisör är en barndomsdröm men när hon slutar skolan är yrket så populärt att det krävs 4,9 i betyget för att komma in på utbildningen. Då blir det kontorslinjen i stället.

Susanne flyttar till Grästorp, kompletterar sina kunskaper och kommer in på Komvux i Uddevalla. Det blir pendling med tåg i två år till utbildning och praktik. Ett halvår arbetar hon sedan i en salong i Vara som anställd innan hon öppnar eget i Grästorp. Som egenföretagare är det lättare att nischa sig, tycker hon.

När hon söker efter ett bra preparat till sin salong hittar hon företaget Oway i Italien. Där odlas utan konstgödsel och med hjärta och själ i produkten, berättar hon. I ett år hinner hon jobba med dess produkter i Grästorp. Nu använder hon dem i Vadstena. Susanne har ett hälsotänk och ett miljötänk. Hon vill inte ha för mycket kemikalier.

– Vi ska tänka på vad vi sköljer ut i Vättern, säger den medvetna frisören. Susanne vill ge sina kunder guldkant på tillvaron. En kopp kaffe. Massage i schamponeringen. Kunden ska bli ompysslad. Hennes kundkrets är till 60 procent kvinnlig och i åldern mellan 0 och 100 år. Många har tidigare gått på annan ort och tycker att det är smidigt med frisör på hemmaplan.

Inget samtal kommer förbi coronan. Den har slagit hårt mot de frisörer som inte har hittat utvägar. Många kunder låter helt bli att besöka sin frisör. Håret får växa och Susanne berättar att fler köper hårspännen än tidigare.

I Susannes salong är det bara hon och en kund. Kova har en stor lokal. När hon klipper lugg eller schamponerar är både hon och hennes kund tysta. Munnarna kommer då nära varandra. Om kunden vill, har Susanne munskydd på sig. Hon spritar handtag och andra ytor, som en kund kan ha nuddat, mellan varje kund.

– Så fort Löfven har talat och stramat åt märks det, säger Susanne. Då kommer det färre kunder.

Det är lättare att sälja tjänster än att sälja produkter, tycker Susanne. Hon berättar att det är få som inte har färgat hår. Många slutar färga när de blir gråhåriga. Undantaget är de som blir det innan de tycker att det är dags.

Att vara frisör är ett härligt jobb, tycker Susanne. Man träffar många människor. De flesta pratar. Eftersom Susanne fortfarande är ny i Vadstena handlar samtalen gärna om vad som finns och var det finns. Hon är inte intresserad av att prata om andra människor. Ingen radio står på i Susannes salong. Däremot har hon gärna lugn musik i bakgrunden. Hon tycker inte om drop in. Hon vill ta hand om kunden.

Susanne vill få andra med på tåget när det gäller miljövänliga produkter. Hon åker runt i hela Mellansverige och säljer företaget Oways varor och utbildar samtidigt frisörer. Halmstad, Göteborg, Värnamo och Nässjö är några orter med Oway-produkter. I Östergötland är hon ensam om att använda dem, så här är det mycket att göra, konstaterar hon.

Det finns andra miljövänliga hårmedel men Oway är inte likt något annat, säger försäljaren. Det är genomtänkt. Miljövänligt till och med i valet av förpackning. Hon berättar att företaget använder glas och återvunnen aluminium i stället för plast. Det medför att Oway kan ha en mindre mängd konserveringsmedel i sina varor. Företagets mål är att år 2022 vara helt plastfri.

Text och bild: KATARINA LJUNGHOLM

Share