Kurs i digitalt musikskapande

Kulturskolan skapade musik till dator- och tv-spel

Eric Gefvert, Elias Andersson, Jonas Gustafsson-Frisk och Moa Frisk på kurs i digitalt musikskapande för data- och tv-sepl.

ÖDESHÖG (LT)

Ödeshögs Kulturskola har ett rikt innehåll. Under hösten startar ytterligare en tårtbit, låt vara i projektform och därmed eventuellt lite tillfälligt. Det är en kurs i digitalt musikskapande för… data- och tv-spel. Lärare är musikern och musikproducenten Eric Gefvert och inbjudna är alla kommuninvånare mellan 13 och 17 år.

Moa Frisk berättar att kulturskolans elevantal ökar och nu är helt ok. Musiken har fler elever än dansen men det är också många teaterelever och cirka 40 på konst. Gitarr och piano är de populäraste instrumenten men det finns elever även på andra instrument, till och med en elev som spelar nyckelharpa. Femåringarna, som vill dansa, är så många att de är i två grupper.

Musik är en självständig konstart. Samtidigt hör den ihop med andra konstarter som en viktig och nödvändig ingrediens. Tänk en spännande mörk scen i en thriller! Utan den obligatoriska ödesmusiken blir det inte särskilt farligt. Musiken påverkar. En spelmusiker eller kompositör ansvarar för att skapa spelets stämning, upplevelse, tempo och för att förstärka ett spelmoment.

Kursen är en söndagsskola och hålls fyra eftermiddags – timmar fyra gånger under detta läsår. Sju ungdomar har tagit tillfället. Fem killar och två tjejer. Dagens elever är enligt Eric musikhungriga individer från högstadiet och två från gymnasiet.

David Nordholm har slutat på Kulturskolan därför att han pluggar i Tranås på teaterlinjen men han är med i dag på denna särskilda kurs. När det blir en paus letar han reda på en cello och börjar spela. Han har stort cellosug och underhåller under hela pausen.

De sju eleverna får göra ljud och musik till bild- och filmmaterial och till spel. De får spela in ljud och bearbeta det, skapa artificiella ljud digitalt och föra in ljud och musik till spelmotor. I kursen ingår också grundläggande DAW-arbete (Digital Audio Workstations), en metod att skapa egna låtar.

Med dator och inspelningsutrustning visar Eric hur han producerar musik och hur han använder den i spel. Deltagarna får därefter själva testa att spela in och skapa ljud och musik som sedan används i spel på olika sätt och testspela. Eric förklarar två uttryck. Det ena är loop (slinga). Det andra är crossfading. Musikbit 1 smyger ut och bit 2 smyger in. I skarven dem emellan finns crossfading.

Eric, som bor i Gränna, är utbildad i musikproduktion för tv- och datorspel vid högskolan Skövde. Nu går han ett masterprogram vid Musikhögskolan i Stockholm. Han är främst verksam som musikproducent inom Sverige men har också jobbat i London och även som frilansmusiker i Sverige och runt om i Europa. Han har varit musiklärare på högstadiet i flera år.

Högskolan i Skövde har norra Europas största och Sveriges i särklass bredaste utbud med sina tolv program för spelutbildning. Över 500 studenter läser dataspelsutveckling här och totalt är drygt 700 personer verksamma inom spelbranschen i Skövde.

Dataspelsindustrin är stor i Sverige och svenska spel är stora i världen. Siffror från i fjol berättar att svenska dataspelsindustrins omsättning är 34,7 miljarder kronor och att mer än var åttonde människa på jorden har spelat ett dataspel som utvecklats i Sverige.

Kursen i digitalt musikskapande genomförs tack vare pengar från Kulturrådet. Moa berättar att rådet ger även pengar till en bildkurs med Svetlana Gurko och en kurs där Tamira Petersson med suzukipedagogik lär femåringar att spela fiol. Moa har alltid fått pengar från Kulturrådet när hon har sökt, berättar hon. Heder åt Kulturrådet!

Text och bild: KATARINA LJUNGHOLM

Share