Soliga Karlstad – en plats att återvända till

En minisemester med mersmak

Naturum Värmland ligger i Mariebergsskogen. Här kan man lära sig och ta del av naturen, inte minst den typiskt Värmländska naturen.

KARLSTAD (LT)

Man kan fundera på hur Karlstad såg ut 1589, året då hertig Karl – sedermera Karl IX – grundade staden. Då fanns det endast 45 hushåll på platsen. Idag bor det runt 66 000… invånare i Karlstad, och nästan 95 000 i kommunen. Med sevärdheter som Lars Lerins Sandgrund, Värmlands museum, Brigadmuseum och Mariebergsskogen så är ju Värmlandsmetropolen perfekt för en hotellhelg.

I november 2010 var artikelförfattaren samt fru Ann- Sofie på en hotellhelg i Karlstad och det var vår allra första helgsemester tillsammans. Det har blivit ett trettiotal liknande semestrar i olika städer sedan dess, men nu tyckte vi att det kunde vara dags att återvända till den Värmländska residensstaden.

Det finns väldigt många hotell i Karlstad att välja på men vi valde att denna gång boka två nätter på Hotell Bilan.

Det är ett hotell som ligger hyfsat centralt, det har bra och kostnadsfri parkering strax intill och så är det ju ett före detta fängelse vilket gjorde oss nyfikna. Hotellet har ett fängelsemuseum i källaren!

Hotell Bilan är dessutom ett Clarion Collection-hotell vilket innebar att mat på kvällen ingick i priset och det kändes praktiskt.

Vackert väder tycker vi egentligen inte är så viktigt vid en kort hotellsemester, sevärdheterna brukar ju vara inomhus, men det är klart att vi inte hade något emot om ”sola i Karlsta” skulle visa sig, och det gjorde den ju också. Vår Karlstadresa kom att sammanfalla med några av höstens allra vackraste dagar.

Vi lämnade hemmet redan på förmiddagen och hade därmed gott om tid på oss upp till Värmland. Många gånger har vi sett skyltningen till Picassostatyn i Kristinehamn och nu fick vi idén att ta en titt på den märkliga skapelsen som uppfördes 1965.

Hotell Bilan är beläget i en fängelsebyggnad som uppfördes på 1840-talet, det fungerade som fängelse till 1968 och 1986 blev fängelset hotell. Den t-formade byggnaden liknar på många sätt fängelset som funnits i Linköping, men medan Karlstads fängelse fått en ny funktion så revs ju fängelset i Linköping redan 1969.

Efter incheckning och var sin kopp kaffe så valde vi att ta oss ner i källaren för att ta en titt på museet, inklusive en del gamla fängelseceller. På kvällen kunde vi njuta av klyftpotatis, fläskfilé och bearnaisesås, och spökerierna som vi hade läst kunde förekomma på vårt hotell märkte vi inget av. Vi sov riktigt gott båda nätterna.

Vi vaknade till en frostbiten lördagsmorgon, men solen steg på himlen och vi tog oss in mot stadens centrum.

Vid Stora torget finns två statyer. Sedan 1996 står Gustaf Fröding och blickar ut över torget, och mitt framför rådhuset finns sedan 1955 ett fredsmonument skapat av Ivar Johnsson. Det restes till minne av den fredliga unionsupplösningen mellan Sverige och Norge 50 år tidigare.

På Wikipedia kan man läsa att skulpturen har fått många smeknamn genom åren, bland annat ”Kärringa med klappträt”, ”skräcktanten”, ”kärringen” och ”skräckens monument” och statyn har dessutom utsetts till Sveriges fulaste staty i ett tv-program.

Tycke och smak varierar ju i alla sammanhang och jag tycker väl inte statyn är så ful, snarare lite märklig för att vara ett minne av unionsupplösningen.

Utanför residenset finns sedan 1926 en staty över Karl IX, och det är klart att stadens grundare bör lyftas fram på detta sätt. Men lika självklart bör det ju vara att även ”Sola i Karlstad” har fått en staty.

Eva Lisa Holtz var född den 1 januari 1739 och hon drev ett värdshus i Karlstad. Det var Eva Lisa som kom att få smeknamnet ”Sola i Karlstad” och namnet fick hon på grund av sitt glada och ”soliga” humör. Värdshuset som hon drev kallades även för ”Solas”.

Senare har ju uttrycket ”Sola i Karlstad” blivit symbol för Karlstad och en leende sol syns lite överallt i staden.

Granne med varandra ligger två mycket trevliga och självklara besöksmål i Karlstad, nämligen Värmlands museum, samt Sandgrund med Lars Lerins konstverk. Vi valde att först besöka Värmlands museum, och mest tid lade vi på att kolla in den historiska avdelningen kallad ”Värmlandsliv – Människors liv i landskapet under 10 000 år.” Men även lekutställningen med Inger och Lasse Sandbergs figurer kan ju roa en vuxen, och ”Framtidslabbet” var också intressant.

Lars Lerin har ju verkligen blivit en välkänd och omtyckt värmlänning på senare år och många lockas till Sandgrund i Karlstad för att titta på hans tavlor.

Danspalatset och den före detta restaurangen Sandgrund invigdes 1960. År 2011 köptes byggnaden av Karlstads kommun och det omvandlades till ett Lars Lerin-museum, invigningen skedde den 16 juni 2012.

Artikelförfattaren och fru Ann-Sofie är knappast några konstkännare, men det är väldigt lätt att tycka om Lars Lerins tavlor. Han målar oerhört detaljrikt, och hans sätt att måla naturen gör ju att man blir alldeles varm.

Löfbergs är ett välbekant kafferosteri, det grundades 1906 av bröderna Josef, Anders och John Löfberg som grossistföretag. Kaffeavdelningen bröts loss ur firman 1927 och fick namnet AB Anders Löfberg. Längst ner i Löfbergs kaffeskrapa belägen i inre hamn i Karlstad finns Löfbergs Rosteri & Kaffebar. Dit tog vi oss – självklart för att dricka gott kaffe – men det blev också en ganska så ”matig” smörgås. Caféet finns med i White Guide, listan över landets bästa caféer.

Inför Karlstadbesöket hade vi observerat att det finns ytterligare ett museum i staden som vi gärna ville besöka. Den 1 juni 2013 invigde prins Carl Philip ett Brigadmuseum i Karlstad. Museet berättar om Sveriges utveckling och militära organisation under kalla kriget men museet vill också värna om det svenska militärhistoriska arvet och föra detta vidare till kommande generationer.

Vi tyckte Brigadmuseet var väldigt trevligt och välgjort. Det var gott om naturtrogna uppbyggda miljöer med välgjorda dockor, och att se ett kök från 1960-talet eller en folkpark från samma tid gav nostalgikickar. Och vi som har gjort lumpen kände ju mycket väl igen miljön från ett logement under 1970- eller 1980-talet.

Karlstads domkyrka ligger på Lagberget mitt i staden och syns från långt håll. Karlstad har brunnit flera gånger, senaste gången 1865, och då lades nästan hela staden i aska. Då förstördes domkyrkans tak och torn och det tog ett antal år innan kyrkan var färdigrestaurerad.

Vi tog en titt på den vackra kyrkan och nästan direkt kom en dam fram och frågade: ”Ska ni gifta er?” Vi skrattade och svarade att det hade vi inte tänkt, vi är ju redan gifta, men det visade sig vara ”drop in-bröllop” denna lördag från klockan 16 och det var bara en knapp halvtimma kvar till dess.

Det blev en lång lördag med mängder av intryck, så det var skönt att landa i fängelset – förlåt, på hotellet – fram mot kvällningen. Senare serverades det tacos på hotellet.

Det blev söndag, och även den dagen steg solen på en alldeles klar himmel. Efter en stadig frukost, packning och utcheckning valde vi att styra mot Mariebergsskogen, det vill säga stadsparken som skänktes till Karlstad stad 1896 av doktor Conrad Höök.

I området finns till exempel djurparken Lillskogen, Naturum Värmland, lekträdgård, friluftsmuseum, rundturståg, badplats och skridskobana. Under 1950- och 1960-talen uppträdde storheter som till exempel Quincy Jones, Cliff Richard, Duke Ellington, Ray Charles, Osmond Brothers, Jimi Hendrix och Manfred Mann i Mariebergsskogen.

Vid vårt besök var det dock väldigt fridfullt, men många Karlstadbor flanerade i området denna soliga söndag. Det gjorde vi också innan vi avslutade med ett besök på Naturum där vi även tog en fika innan vi startade färden hem till Östergötland.

Det har blivit många hotellhelger för mig och Ann-Sofie, och aldrig har vi blivit besvikna. Men Karlstad hör nog till de trevligare resmålen som vi har besökt. Det är en stad med mycket att se och göra så egentligen bör man ju stanna mer än två nätter. Men det går ju alltid att åka tillbaka…