Specialisttjänstgöring införs

– Det är intressant att det hittills främst är de mindre kommunerna som visat sig modiga och verkligen vill ta ansvar för kompetensförsörjning och patientsäkerhet, säger Helena Eriksson, ordförande Vårdförbundet Östergötland.

– Det är intressant att det hittills främst är de mindre kommunerna som visat sig modiga och verkligen vill ta ansvar för kompetensförsörjning och patientsäkerhet, säger Helena Eriksson, ordförande Vårdförbundet Östergötland.

FINSPÅNG

Finspångs kommun inför Akademisk specialisttjänstgöring för sjuksköterskor, AST. De blir därmed den fjärde kommunen i landet som sluter kollektivavtal med Vårdförbundet om att erbjuda sina anställda sjuksköterskor utbildningsanställningar för specialistutbildning på avancerad nivå.

– Finspångs kommun ligger i framkant. På detta sätt blir de en mer attraktiv arbetsgivare för våra medlemmar. De erbjuder bättre utvecklingsmöjligheter och goda chanser att göra karriär. Finspång visar också att de tar ett tydligt ansvar för patientsäkerheten för kommunens drygt 21 000 innevånare, säger Helena Eriksson som är ordförande för Vårdförbundet i Östergötland.

Fortsättning publicerad i papperstidningen 150911

Share

Smälthammaren återinvigd

Gunnar Zackrisson har varit den som tillsammans med ideella krafter helrenoverat Sveriges enda bevarade smälthammare. I Bakgrunden ser vi Leif Sundeblad.

Gunnar Zackrisson har varit den som tillsammans med ideella krafter helrenoverat Sveriges enda bevarade smälthammare. I Bakgrunden ser vi Leif Sundeblad.

FINSPÅNG (LT)

År 1682 grundade urpatron Jacob Flemming Häfla järnbruk där smälthammaren i hammarsmedjan var i bruk under 241 år. Smedjan stängdes den 6 juni 1924 och blev år 1934 ett industriminne samt byggnadsminne år 1990.

Under fem års tid har smälthammaren genomgått en omfattande renovering och under stora festligheter återinvigdes den av landshövding Elisabeth Nilsson under det årliga evenemanget Smedjans dag. Stiftelsen Häfla hammarsmedja har som sin uppgift att vårda, bevara och visa det lilla bruket och det är stiftelsen som ombesörjt restaureringen av smälthammaren som är Sveriges enda bevarade typ som användes från medeltiden fram till slutet av 1700-talet.

Text och bild: CARINA LARSSON

Fortsättning publicerad i papperstidningen 150904

Share

Rykande hett med kol i tanken

Det ser inte hälsosamt ut, men det måste ryka rejält för att det ska bli någon gengas.

Det ser inte hälsosamt ut, men det måste ryka rejält för att det ska bli någon gengas.

LOTORP (LT)

Det gäller att inte ha bråttom om det är tänkt att ge sig iväg på tur med en gengasdriven bil. Och någon brådska har inte Åke Blom och Per Åkeborg utan väntar i lugn och ro till dess att deras Volvo 142:a årsmodell 1973 fått upp ångan.

Båda är mycket motorintresserade och befinner sig allt som oftast i rallygaraget i Lotorp där de även har sin gengasbil uppställd. Det är också där de haft sitt tillhåll när de renoverat gengasaggregatet som de hittade på en loge i Småländska Locknevi.

Text och bild: CARINA LARSSON

Fortsättning publicerad i papperstidningen 150828

Share