Uppiggande i gråvädret

Den som letade sig till Albacken under Östgötadagarna hade chansen att träffa konstnären Annlouice Silverwitt som höll vernissage där både färgstark konst och musik ingick.

Den som letade sig till Albacken under Östgötadagarna hade chansen att träffa konstnären Annlouice Silverwitt som höll vernissage där både färgstark konst och musik ingick.

MJÖLBY (LT)

Det var regn och gråväder över årets Östgötadag i Mjölby, men glad konst på Albacken lyste upp. Konst och musik i samklang gjorde Anlouice Silverwitts vernissage till en upplevelse. Här sprakade färgerna och bilder med humor gjorde åskådarna glada och i stämning.

Anlouice tillhör konstnärsgruppen Kreativa Tre i Vadstena där man också hittar Kickie Bergengren och helt nytillkomna Annelie Johansson.
– Vi är tre konstnärer som målar med tre olika uttryck, förklarar Anlouice. Vi arbetar i olja, akvarell och acryl.

Text och bild: ING-MARIE HAGELIN

Fortsättning publicerad i papperstidningen 150918

Share

Byskolan med framtidstro

Barnen gillar sin nya fröken Lisa – och särskilt kul är det när hon demonstrerar sin ”trollstav” (laserstråle) på tavlan.

Barnen gillar sin nya fröken Lisa – och särskilt kul är det när hon demonstrerar sin ”trollstav” (laserstråle) på tavlan.

NORMLÖSA (LT)

Plötsligt är det höst. Sommarlovet är förbi, vilket bland annat innebär att skolor med sina skolgårdar fylls med liv. För de flesta är starten spännande. Särskilt för dem som börjar 01 och 1:a klass innebär det förändringar.

I Normlösa finns en av Mjölby kommuns byskolor och där träffar vi eleverna Linnea Munter, Elvira Eriksson och Einar Ekström tillsammans med Anna Andersson, rektor för Normlösa och Veta skola, samt Malin Kirch 1-7 lärare på skolan.

Text och bild: BIRGITTA WIDÉN HANS BLOMBERG

Fortsättning publicerad i papperstidningen 150911

Share

Birger jarls hall är invigd

Cecilia Wilhelmsson och Elisabeth Moberg skötte tal och obligatoriskt klipp när den nya sporthallen i Skänninge invigdes i strålande solsken.

Cecilia Wilhelmsson och Elisabeth Moberg skötte tal och obligatoriskt klipp när den nya sporthallen i Skänninge invigdes i strålande solsken.

SKÄNNINGE (LT)

I ett strålande sommarväder öppnades nyligen dörrarna till Skänninges nya sporthall med pompa och ståt. Äntligen står den här, hallen som Skänningeborna har väntat på så länge, kanske ända sedan 70- talet.

En person i publiken jag talade med sade, ”vi Skänningebor skulle varit lika framsynta och modiga som politikerna i Mantorp och Väderstad som ordnade sådana här saker till sina orter innan sammanslagningen till storkommunen Mjölby, men den som väntar på något gott väntar aldrig för länge”.

Text och bild: STEN-ÅKE ANDERSSON

Fortsättning publicerad i papperstidningen 150904

Share

Lydnad en viktig grundsten

Monica Turesson är tävlingsledare och instruktör i Mjölby brukshundklubb. Låva är en välbyggd, exteriört mycket tilltalande schäfer, hon är arbetsglad och från valpstadiet tränad och välanpassad socialt.

Monica Turesson är tävlingsledare och instruktör i Mjölby brukshundklubb. Låva är en välbyggd, exteriört mycket tilltalande schäfer.

MJÖLBY (LT)

– Vardagslydnad är grundstenen. Det måste alla hundar ha, från chiahuahua till schäfer. Därifrån utgår aktiviteter och tävling i alla former, säger Monica Turesson i Fornåsa.

Monica Turesson är tävlingsledare och instruktör i Mjölby brukshundklubb och aktiv hundägare sedan 1969. Schäfer, newfoundlandshund, golden retriever och tibetansk terrier har passerat hennes ägande och tävlande. I dag är hon tillbaka till startpunkt schäfer och tävlar i Brukslydnad med fyraåriga tiken Låva, just uppflyttad i högre klass elitspår.

Text och bild: ING-MARIE HAGELIN

Fortsättning publicerad i papperstidningen 150828

Share