Stämningsfull julmarknad

Gamla Linköping omtyckt av turister men besöks sällan av Linköpingsbor

På julmarknaden var det mycket besökare men annars är Linköpingsborna dåliga på att besöka sitt stora turistmål.

LINKÖPING (LT)

Under de två första adventshelgerna anordnades det julmarknad i Gamla Linköping. Den historiska miljön skapade en stämningsfull inramning och besökarna var många, men… generellt sett är Linköpingsborna dåliga på att besöka sin stora turistmagnet, visar en undersökning.

Ett besök på julmarknaden i Gamla Linköping är en kär tradition bland många Linköpingsbor. Då fylls gator och tog fylls av torgstånd med försäljning av kvalitetshantverk, lokala matprodukter och allehanda julsaker.

Stämningsfull musik, demonstration av gammaldags julstök i von Lingens gård och utställningar i de juldekorerade fönstren är något som besökarna får uppleva. Barnen kan träffa tomten och stadskvarterens ordinarie butiker och serveringar har öppet, med ett stort utbud av unika julklappar och värmande julfika.

Den som vill åka hundra år tillbaka i tiden och uppleva en äkta gammeldags jul kan besöka Gamla Linköpings kullerstensgränder och röda trähus där gator och torg är smyckade med stjärnor, granar och girlanger och julljusen lyser i fönstren. Nytt för i år är den lilla isrinken med konstgjord is på torget, så ta med skridskor för en stunds vintersport.

Under sommaren 2021 gen – omförde Visit Linköping & Co två undersökningar för att mäta kännedomen om och upplevelsen av ett besök i Gamla Linköping. Resultaten visade bland annat att Gamla Linköping är ett uppskattat besöksmål bland besökarna men också att det är ganska okänt, och kännedomen sjunker i takt med att man förflyttar sig längre bort från Linköping. Jämfört med många andra svenska besöksmål har Gamla Linköping en betydligt lägre kännedom bland respondenter utanför Östergötland.
– Att besöksmålet har en mycket hög kundnöjdhet bland de turister som besöker det, men är relativt okänt utanför Östergötland, visar på en stor potential att locka nya besökare genom utökad marknadsföring utanför regionen, menar Jörgen Nilsson, besöksnäringsansvarig på Visit Linköping & Co och ansvarig för undersökningarna.

Linköpingsborna besöker Gam la Linköping mer sällan än övriga respondentgrupper. Mest anmärkningsvärt är att 60 procent av svarande Linköpingsbor besökte Gamla Linköping för mer än sex år sedan. Enbart 26 procent av de svarande Linköpingsborna har besökt Gamla Linköping under det senaste året.

– Vår slutsats av detta är att de Linköpingsbor som besöker Gamla Linköping gör det regelbundet, men att det finns en stor grupp Linköpingsbor som sällan eller aldrig besöker området. Faktum är att kännedomsundersökningen visar att övriga östgötar besöker området mer regelbundet än Linköpingsbor. Så det finns förstås även en stor möjlighet i att locka fler Linköpingsbor till området, säger Jörgen Nilsson.

Sju av tio besökare hade barn med sig i sällskapet, vilket är en hög andel jämfört med andra liknande besöksmål. Och Gamla Linköping förknippas med värdeord som historia, familjevänligt, tidsresa, mysigt och äkta. Gamla Linköping upplevs dock inte som lekfullt, digitalt eller en plats för logi/övernattning
– Det förvånade mig lite att Cloettabutiken i så hög grad förknippas med Gamla Linköping, men även att man inte uppfattar miljöerna som lekfulla. Undersökningen visar också att även om man främst åker till Gamla Linköping för den historiska upplevelsen så är utbudet och kvaliteten av caféer och restauranger kanske det viktigaste för helhetsupplevelsen av besöksmålet, menar Jörgen Nilsson.

Text och bild: TOBIAS PETTERSSON

Share