Stormköket till heders igen

Länstidningen testar Årets julklapp

Outdoorbutikerna har slagit nya försäljningsrekord. Pengar som annars hade lagts på utlandsresor har delvis lagts på införskaffande av tält, sovsäckar och stormkök.

NORRKÖPING (LT)

Stormköket utsågs till Årets julklapp 2020 i kölvattnet av coronapandemin. Länstidningen plockade fram sina gamla scoutkunskaper och gav sig ut i naturen för att testa om maten verkligen smakar godare utomhus.

Sedan 1988 har Handels Utredningsinstitut (HUI) utsett Årets julklapp. Premiäråret var det Bakmaskinen som uppmärksammades och under årens lopp har bland annat wokpannan, mössan, cd-skivan och pokersetet fått äran att utses till Årets julklapp.

För att en produkt ska kunna få titeln Årets Julklapp ska ett eller flera av följande kriterier uppfyllas: Produkten ska vara en nyhet eller ha fått ett nyväckt intresse för året. Produkten ska svara för ett högt försäljningsvärde eller säljas i stort antal. Produkten ska representera den tid vi lever i. Årets Julklapp 2020 är stormköket som uppfyller alla dessa tre kriterier, enligt HUI som ger följande motivering:
“Till följd av coronakrisen har utomhustrenden accelererat kraftigt och besöken på vandringsleder och fjälltoppar har slagit nya rekord – trots en mycket begränsad turism från utlandet. Semestern blev till svemester och restaurangmåltider med vin ersattes med stormköksmiddag och termoskaffe. 2020 var året då svenskarna återupptäckte den svenska naturen och stormköket representerar därför den, på många sätt märkliga, tid vi lever i”.

– 2020 är det år i modern tid då vi allra snabbast behövt ställa om vårt beteende. Mycket av det vi tidigare ägnat oss åt har vi fått sluta med i syfte att skydda oss själva och våra medmänniskor, men en av de saker vi istället börjat göra i större uträckning är att vara i naturen. När vi söker oss ut i naturen uppstår behov av nya kläder och ny utrustning. Pengar som annars hade lagts på utlandsresor har delvis gått till inköp av tält, sovsäckar och stormkök i syfte att maxa svemestern, och sporthandeln har därför sett fina försäljningssiffror under året när flera andra branscher har haft det tufft, säger Jonas Arnberg, vd på HUI Research.

Länstidningen bestämde sig för att testa Årets julklapp och letade fram ett sällan använt gammalt stormkök som låg och samlade damm i källarförrådet. Tog med sig en termos med kaffe samt en burk Bullens pilsnerkorv, korvbröd, ketchup och senap, och gav sig sedan ut i den natur som låg närmast; Gamla lasarettsparken på Söder i Norrköping.

Det var riktigt ruggigt väder, kallt och blåsigt, så nu skulle det bli gott att värma sig med en korv. Den riktiga campingcharmen ville dock inte riktigt infinna sig, fingrarna var alldeles för stelfrusna för det, men de gamla scouttakterna satt i och snart började det bubbla i korvspadet i stormköket. En Bullens korv sitter sällan fel och det gjorde det inte nu heller.

Men när HUI påstår att “restaurangmåltider med vin ersattes med stormköksmiddag och termoskaffe” vill jag nog hävda att de har fel och att restaurangbesöken snarare ersattes med hämtmat. Kanske skulle den hemlevererade maten varit årets julklapp istället?

Text och bild: TOBIAS PETTERSSON

Share