Strand blir åter Ellen Keys

Tina Ignells grävarbete på gränsen till arkeologi inomhus

Tina Ignell berättar först om hur hon tänkt under arbetets gång.

ÖDESHÖG (LT)

Det är den första kulturaftonen på länge på Strand och fortfarande gäller coronarestriktioner. Högst 15 gäster får lyssna när Tina Ignell berättar om textilierna på Strand.

Flera av medlemmarna i Ellen Keysällskapets styrelse är närvarande. Man skulle kunna tro att de redan vet allt, som är värt att veta, om mattor, gardiner och överkast, men så är det inte.

En som däremot vet är Tina Ignell. I fyra till fem år har hon studerat tyger, vänt på mattor, sprättat upp stolstyger och inte minst lusläst Ellen Keys anteckningar. Textilierna på Strand har inte kommit dit av en tillfällighet. Varje tygbit är väl planerad. Material, färg och mönster är noga utvalt och det gäller även golven.

Tina har inventerat textilierna på Strand och arbetat med rekonstruktioner av de original hon funnit. På vinden har hon hittat en matta som visar sig vara originalmattan i sovrummet. Den sätter i gång hennes tankar. Hon har sedan gått rum för rum och studerat och analyserat möbeltyger och gardiner.

Handdukar kan vara svåra att bedöma om de är från Ellen Keys tid. De kan ha kommit till successivt och det är svårt att säkert veta deras ålder och ursprung. Några är märkta med bläck med initialerna EK och finns med på en så kallad byknota från år 1911. Andra är svårare att veta åldern på.

När Tina är stipendiat på Strand år 2019 arbetar hon med sin forskning och kan studera både material och litteratur som finns där. Hon hittar litet gamla originaltygbitar i en låda och även originaltyg, som finns kvar under aktuellt tyg.

Också i sitt arbetsliv ägnar sig Tina åt textilier. Tidigare har hon varit chef för Hemslöjden i Östergötland i tio år. Nu är hon chefredaktör för tidskriften Vävmagasinet och även aktiv i praktiskt textilarbete. Hon skriver också en bok om Strands textilier. Planen är att den ska komma våren 2022.

Redan år 1927, det vill säga året efter Ellen Keys död, börjar förvandlingen av Strand, berättar Tina. Sedan har det skett successiva byten av färger och mönster. För Ellen var det viktigt att helheten är harmonisk och att olika färger kompletterar varandra.
– Hon skulle till exempel aldrig välja en småblommig tapet, säger Tina.

Ellen Keys skrifter har varit till god hjälp för Tina. Hon har läst jättemycket, vill inte hitta på. Hon berättar att i ”Skönhet för alla” beskriver Ellen Key trasmattor som vägar på golvet. På Kungliga biblioteket (KB) finns hennes anteckningsbok ”Praktiska ting för stuga och trädgård”. I den och i brev och annan litteratur skriven av och om Ellen Key har Tina hittat fakta till sitt arbete.

Strand har en stark färgskala. Gult som solen är en viktig färg för Ellen Key, berättar Tina. Vi kan se färgen redan vid den berömda grinden och sedan i sängmatta och soffbroderi. På Ellens tid är golvet i sovrummet mörkrött. Senare har man tagit bort färgen och gjort det trävitt. Nu är den röda färgen tillbaka och den orange och lila ripsmattan blir helt självklar.

– Det röda golvet gör jättemycket, säger Tina.

Tina har ett nätverk av textilkunniga. Ett stort arbete är att färga garner. Fyra personer har vävt, en av dem är Tina. Allt måste göras för hand från grunden. Tina berättar att det finns dukar, som är gjorda av servetter hopsydda med spets. Hon har hittat kvitto på spetsinköpet på KB.

Arbetet med att återställa Strand till sitt ursprung pågår och just nu kläs två stolar om. För att det inte ska bli fel igen har Tina dokumenterat sitt arbete i en pärm som kan komma till nytta om 15 år när de nuvarande tygerna måste bytas. Det är viktigt att originalen dokumenteras och om det ska göras nya rekonstruktioner i framtiden kan man återigen utgå från originalen.

När man ersätter textilier med fel färger samt när originaltexterna bleks förändras Ellen Keys hem. Tack vare Tina Ignells forskning får vi i en inte alltför avlägsen framtid möjlighet att besöka Strand så som det verkligen ska se ut. Då får ett av Ödeshögs starka turistmål ytterligare lyskraft. Kanske får vi även särskilda textila visningar av huset.

Text: KATARINA LJUNGHOLM Bild: MARIANNE BREMER

Share