Fokus på tryggare trafik

Hans Måhagen och Ann-Christine Rehnström undertecknade medborgarlöftet. Bakom dem står Joel Gerdin, kommunpolis Linköping.

KINDA (LT)

Nu har ett medborgarlöfte undertecknats av polisen och Kinda kommun. Det bygger i mycket på vad som sagts under de tre medborgarträffar som hållits. Framför allt har det varit trafiksäkerheten som medborgarna uttryckt oro för.

– Vi ska göra något vi inte har gjort förut, inledde Hans Måhagen (S), kommunstyrelsens ordförande mötet. Vi ska underteckna det här medborgarlöftet. Även om det är polisens medborgarlöfte så väljer kommunen att också skriva på. Vi har en gemensam syn på det här.

Text och bild: BO BÄCKMAN

Fortsättning i papperstidningen 161230

Share

En fullsatt och minnesvärd kväll

Julkonserten avslutades stämningsfullt av skolkören. I avslutande Nu tändas tusen juleljus fick den stora publiken sjunga med.

RIMFORSA (LT)

Traditionsenligt avslutade Liljeholmens folkhögskola i Rimforsa höstterminen med konstutställning och julkonsert.

Den till konsertlokal omvandlade gymnastiksalen var fylld till bristningsgränsen av kursdeltagare, personal, släkt, vänner och Rimforsabor som efter att ha tittat på konst och keramik kunde njuta av högklassig sång och musik.

Text och bild: JAN HULTMAN

Fortsättning i papperstidningen 161223

Share

Att göra succé bort i obygden

Restaurangen i Jämtland har bara 24 platser och är enkelt och rustikt inredd. Bild: Erik Olsson.

KISA (LT)

– För att bli bra ska man tro på sig själv och göra sin grej – något unikt. Man skulle kunna skapa ett Fäviken i Östergötland, för råvarorna finns här – mycket mer än vad vi kan hitta i Jämtland. Men att sedan bli internationellt känd är väldigt svårt.

Det säger Jesper Karsslon, köksmästare på Fäviken Magasinet i Järpen, en av fyra svenska restauranger, och den enda utanför Stockholm, som fått två stjärnor i Guide Michelin.

Text: JAN HULTMAN
Bild: Erik Olsson

Fortsättning i papperstidningen 161216

Share

Äkta julstämning hos systrarna

Systrarna Marianne Andersson och Linnea Broo fick förra året en idé om att anordna julmarknad på föräldragården Södra Rothult. I år upprepade de succén.

HORN (LT)

Adventstider är julmarknadstider. Marknader, skyltsöndagar, basarer och andra evenemang med jul som förled står som spön i backen. Och intresset verkar vara stort. Lördagen den 3 december anordnades Hornjul på Går’n i Horn och i ladugården på Södra Rothult var det marknad för andra året i rad.

Soligt, snöigt och någon minusgrad = perfekt julmarknadsväder.

Text och bild: JAN HULTMAN

Fortsättning i papperstidningen 161209

Share

Finurliga ting och workshops

Lena Karin Grip är formgivare och konsthantverkare med högkvalitativ och miljömärkt ull som material. En rumsavskiljare är en av många produkter hon skapat.

Lena Karin Grip är formgivare och konsthantverkare med högkvalitativ och miljömärkt ull som material.

KINDA (LT)

”Textil är ett fantastiskt material och jag jobbar i högkvalitativ och miljömärkt ull. Varje sak är unik, ingenting är massproducerat, och jag vill att det ska vara praktisk och förena nöje och nytta.”

Det säger Lena Karin Grip som lördagen den 26 november öppnade sin butik Finurliga ting i Kättilstad.

Text och bild: JAN HULTMAN

Fortsättning i papperstidningen 161202

Share

En julmarknad som lockar

Linnea och Marie Ragnar från Ydrefors sålde fårskinn och andra produkter på julmarknaden.

Linnea och Marie Ragnar från Ydrefors sålde fårskinn och andra produkter på julmarknaden.

YDREFORS (LT)

Tomtar, slöjdarbeten, ljus, fårskinn, kransar, korv, saft, sylt och mycket mycket annat fanns till försäljning när Ydrefors samhällsförening anordnade sin julmarknad på Brosjögården för 16:e gången. Och mycket folk trängdes i hus och stugor för att handla och fika.

Ydrefors ligger så långt söderut man kan komma i Kinda. När man står på Brosjögården har man inte långt till Smålandsgränsen och på andra sidan sjön ligger Ydre.

Text och bild: JAN HULTMAN

Fortsättning i papperstidningen 161125

Share

Triss i invigningar i Kinda

I samband med att matutställningen Fire and Freedom öppnade i Kisa serverades mat från olika länder.

I samband med att matutställningen Fire and Freedom öppnade i Kisa serverades mat från olika länder.

KISA (LT)

Triss i invigningar var det i Kinda fredagen den 11 november. Det handlade om mat, foto och ett nytt rum. Det handlade om Kisa och Rimforsa och det lockade många intresserade besökare.

På biblioteket i Kisa hade Kisa fotoklubb vernissage på sin traditionella Adventsutställning – trots att det är ett tag kvar till Advent.

Text och bild: JAN HULTMAN

Fortsättning i papperstidningen 161118

Share

I sångens rosengårdar

Ballader berättar alltid en historia, som man kan se som en film för sitt inre, och Marie Länne Persson dramatiserade berättelserna genom sitt framförande.

Ballader berättar alltid en historia, som man kan se som en film för sitt inre, och Marie Länne Persson dramatiserade berättelserna genom sitt framförande.

KISA (LT)

Säg ordet ballad och de flesta kanske tänker på en lugn, lite smörig låt i Melodifestivalen eller på Svensktoppen eller kanske en lugn powerballad om olycklig kärlek. Men ursprungsbetydelsen är något mycket mer – ett allkonstverk, en sjungen berättelse, en dansvisa.

– Det är något man kan se framför sig som en seriestripp eller film, säger ballad-sångerskan och folkmusikern Marie Länne Persson som berättade om ballader på Kisa hembygdsgård den 2 november.

Text och bild: JAN HULTMAN

Fortsättning publicerad i papperstidningen 161111

Share

Bild och ord lockar Margareta

Vitpunkter är Kisabon Margareta Wimans första utställning.

Vitpunkter är Kisabon Margareta Wimans första utställning.

RIMFORSA (LT)

– Kombinationen ord och bild, bild och ord är det som lockar mig och det jag vill hålla på med. Vilket som kommer först varierar. Orden kan förhöja eller förstöra bilden – det beror mycket på betraktaren.

Det säger Margareta Wiman som ställer ut fotografier på Neva Books i Rimforsa under rubriken Vitpunkter.

Text och bild: JAN HULTMAN

Fortsättning publicerad i papperstidningen 161104

Share

Från slakthus till sjukhus

Far och son Tommy och Emil Thuresson har skapat utställningen om 140-årsjubilerande Kisa lasarett. Tommy är vaktmästare i tredje generationen efter sin far och farfar.

Far och son Tommy och Emil Thuresson har skapat utställningen om 140-årsjubilerande Kisa lasarett. Tommy är vaktmästare i tredje generationen efter sin far och farfar.

KISA (LT)

Från slakthus till sjukhus – det är rubriken på den utställning som just nu pågår på biblioteket i Kisa. Det handlar om Kisa lasarett som i år fyller 140 år.

Och initiativtagare är Tommy Thuresson, vaktmästare (drifttekniker heter det numera) i tredje generationen efter sin farfar och far. En spännande berättelse från 1700- talets rödsot till dagens vårdcentral.

Text och bild: JAN HULTMAN

Fortsättning publicerad i papperstidningen 161028

Share