Effektivt ta körkort i Finspång

Bli säker i trafiken med annorlunda upplägg

Teori och praktik går alltid hand i hand på vägen mot det efterlängatde körkortet. En körskola, som drivs av Anna Rosenqvist och Sven Larsson, erbjuder utbildningar med effektivt upplägg.

FINSPÅNG (LT)

Trots pågående pandemi och restriktioner har de flesta affärsrörelser kunnat fortsätta sin verksamhet genom att hitta nya lösningar. Vissa branscher har varit lite mer utsatta och… det talades en del i början om hur trafikskolebranschen skulle påverkas.

I Finspång har trafikskolan En annan Trafikskola klarat sig bra. Sven Larsson som är delägare återger berättelsen om att när allting började med pandemin, undrade de mycket över hur det skulle gå med verksamheten, och de började förbereda sig inför att korttidspermittera och skissa upp alla möjliga scenarier.

– Det blev precis tvärtom, konstaterar han. Vi har naturligtvis hållit på med handsprit och munskydd och digitala kurser och alltihop det där – det har fungerat över förväntan bra. Vi har väldigt mycket att göra. Vi är sex anställda varav fyra är trafiklärare, och vi vill anställa ytterligare två trafiklärare till våren.

Det var Anna Rosenqvist som från början startade upp verksamheten och idag är det Sven och Anna som äger och driver trafikskolan tillsammans.
– Då, när Anna startade verksamheten 2009 var det tre trafikskolor här, sedan dess har vi kämpat och kämpar på. I princip är vi nästan ensamma här. Vi har bara körkortsutbildningar med personbil och moped. Något annat hinner vi inte med.

Finspång är en mindre ort och trafikrytmen är annorlunda jämfört med större städer, och på trafikskolans hemsida kan man läsa att i slutet av utbildningen får eleverna träna landsvägs- och motorvägskörning. Då kör de till närmsta stad – Norrköping.
– Det är för att eleverna ska få känna på hur det är att köra med lite mer trafik. Man tar ju körkort för att man egentligen ska kunna köra genom… ja, hela världen, faktiskt, säger Sven efter en sekundsnabb tankepaus. Och så är det bra att man får köra med lite mer trafik än i Finspång.

Vanligast är att man tar körkort för personbil och Sven berättar att det mest är körkort för manuell växellåda men att körkort för automat ökat mycket under åren. Att ta körkort med automatväxlad bil innebär att man endast får köra med automatväxlade bilar, vilket också står på körkortet.

Sven berättar att vad som är relativt nytt är att man ändrade bestämmelserna till att man måste komma till körprovet med ett godkänt teoriprov. Är det inte godkänt så få man skjuta fram körprovet och plugga lite mer tills man klarat av teorin. Sven menar att det är av godo eftersom folk verkligen sätter igång och pluggar. Förut drog de flesta ut på teorin, men så gör man alltså inte nu.
– Man kanske inte alltid tänker på det, men teori och praktik går alltid tillsammans när det gäller körkort. Kan man inte trafikreglerna – då blir det problem!

I körkortsutbildningen ingår riskutbildning del ett och två. Det är ett måste, och innan man kan köra, måste man alltså ha klarat sitt teoriprov. Riskettan är en teoretisk kurs, där man går igenom risker med trötthet, droger, alkohol, och grupptryck, för att nämna några exempel. Sen finns risktvåan som är en kombination av både teori och praktik.
– Den är till för att man ska misslyckas och känna hur det är att inte ha kontroll, säger Sven.

Målet är att man ska förstå svårigheterna med att köra under besvärliga förhållanden, öka sitt riskmedvetande och inse begränsningarna i att kunna manövrera i halt väglag, vilket är nog så aktuellt i dessa dagar.

Intensivutbildningar året runt, är också något som körskolan erbjuder sina kunder och det är under sommaren som de flesta vill gå. Egentligen är det fel tid, menar Sven och anser att man ska ta det under höst eller vintertid. Det är den bästa tiden.

Deras ordinarie kunder är oftast i åldersspannet 18-20 år, men på intensivkurserna är det elever från 18 till ungefär 45 år, som deltar i en tiodagars intensivutbildning varvad med teori och praktik.
–Vi har en enorm fördel av att vara på en mindre ort och det är att varenda minut som man lägger på övningskörning – det lägger man på övningskörning! Vi behöver inte fundera på att det är köer och så vidare. Det blir otroligt effektivt…

Text och bild: AGNETA ÖSTLUND

Share