Ögongodis för entusiasterna

Väderstad – en mångsidig mötesplats

Skönheter på rad. Mot slutet av träffen gjorde även en Saab med tvåtaktsmotor ljudlig entré.

VÄDERSTAD (LT)

Om du vill uppleva en brokig skara av vackra och udda fordon av både äldre och yngre årgångar kan ett besök vid macken i Väderstad varmt rekommenderas. Nu efter pandemin… är här åter liv och rörelse på söndagar.

Klas från Mjölby köpte macken med ett stort område 2010 och Uffe tog över fastigheten i augusti 2019. Qstar arrenderar området med bränslepumparna, och Uffe sköter stället där alla entusiastfordon är välkomna.

Söndagen den 15 augusti var det åter dags för den första träffen efter uppehållet.

– I Dalarna finns vad man kan kalla ”lilla Kalifornien” där det körs flera klassiska amerikanska bilar än på många håll i USA. De flesta fina amerikanare rullar nog nu i Sverige. I USA är man mer för att ställa ut och transporterar bilarna på flak och släpkärror, medan vi i Sverige gillar att köra våra bilar och att träffas på det sättet, säger Uffe.

Han har själv två rejäla, storamerikanare, en Cadillac från 1967 och en Pontiac från 1965. Cadillacen kom till Sverige 2007 som orörd originalbil och då tidigare ägd av bara en person. Den har inte rullat mer än 7 600 mil med en V8-motor på 345 hästkrafter. Bägge är glidarbilar även om Pontiacen är lite sportigare. Uffe gillar orörda bilar och att på så sätt bevara en del kultur- och fordonshistoria.

– Många tror nog att det är dyrt att äga såna här bilar, men veteranförsäkringen för mig är bara på 1 800 kronor, och bensinförbrukningen är inte så hög om man kör lugnt. Den här typen av bilar såldes knappt i Sverige på 50- och 60-talet eftersom de var för dyra. Dessutom passade de inte in i den svenska Jantelagen som går ut på att man inte ska sticka ut, förklarar Uffe vidare.

Träffen i Väderstad är till för alla fordonsentusiaster så här hittar man inte bara lyxåk och muskelbilar utan även exempelvis en Saab med den ursprungliga tvåtaktsmotorn. Den avlämnar inte något V8- muller men väl ljud liknande djungeltrummor.

Även Peter Öhrns Ford Anglia, alltså en engelsktillverkad Fordmodell från 1958, väcker nostalgikänslor. Bilen har en riktig lokalhistoria då den ursprungligen är köpt i Skänninge och varit hemmahörande i Hogstad och nu i Mjölby. Utrymmena är långt ifrån de amerikanska så för bagaget finns även takräcke med hölje i äldre, nu lite gulnad, plast.

– Det är en grabbdröm som förverkligats att ha en sådan här bil. Som ung byggde jag plastmodeller av den här biltypen. De är som är konstverk i sin design, förklarar Tommy Moberg från Linköping som är i Väderstad med sin välpolerade röda Chevrolet Corvette. Ja, här på entusiastträffen finns en variation av fordon där man verkligen kan träffa på både vackra och udda fordon som både stimulerar fantasin och ger estetiska upplevelser. Ett exempel på nybilar är en så kallad hyperblå Chevrolet Camaro från 1916.

Stockholmarna Karin Klasén och Kjell Granqvist har sommarhus mellan Malexander och Boxholm där de helst vistas. De skulle köpa en ”vanlig” bil hos en handlare i Kungens kurva söder om huvudstaden, men blev där förtjusta i den hyperblå och ändrade sina inköpsplaner – vilket de absolut inte ångrat.

Ja, både äldre och yngre entusiastbilar är ofta roligare i både färger och former än vanliga bilar tycker många av besökarna vid fordonsträffen i Väderstad.

Text och bild: HANS BLOMBERG

Share